“KPT, bedah siasat PRK segera!” - Bantah

Posted by Utm Today Tuesday, February 2, 2010

KUALA LUMPUR
: Pengerusi Gabungan Mahasiswa Bantah E-Undi (Bantah) Mohd Aizat Mohd Salleh hari ini mendesak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) agar segera membuat muhasabah berhubung pilihan raya kampus (PRK) yang didakwa banyak terlibat dengan penyelewengan mutakhir ini.

"KPT harus segera arahkan semua kampus agar membuat bedah siasat bagi mengenalpasti penyelewengan dalam PRK yang lalu.

"Kami turut mendesak semua kampus yang mengguna sistem e-undi segera memansuhkan penggunaan sistem itu dan mengembalikan kepada sistem pengundian secara biasa yang lebih telus," kata beliau dalam suatu kenyataan kepada erapakatan.com di sini, hari ini.

Tambah Mohd Aizat, pihak pentadbir universiti perlu segera mengambil tindakan terhadap jawatankuasa pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) yang didapati terlibat dengan penyelewengan, ugutan dan penindasan ke atas mahasiswa.

Kelemahan sistem e-undi : Sampel di UM

Di Universiti Malaya, tambah beliau, telah berlaku kerosakan pada sistem komputer yang digunakan jawatankuasa pemilihan MPM.

"Kejadian itu berlaku di kolej kediaman ke-12, dan menyaksikan beberapa mahasiswa tidak dapat mengundi. Ini ditambah lagi dengan sistem yang diambilalih oleh pegawai kolej yang tiada kelayakan untuk mengendalikan sistem tersebut.

"Hal kelumpuhan 'server' ini turut berlaku di kolej kediaman ke-4 dan di Fakulti Ekonomi yang mengalami masalah yang sama. Hasil laporan yang diterima, wujud unsur manipulasi sistem oleh pihak-pihak yang berkepentingan," kata beliau.

Di samping itu, tambah Mohd Aizat, di kolej kediaman ke-7, seorang mahasiswa OKU (orang kelainan upaya), telah dipaksa tanpa kerelaannya untuk mengundi calon-calon tertentu.

"Seorang pegawai pilihan raya di kolej kediaman berkenaan telah memberi senarai nama untuk beliau undi," katanya.

Keganasan pengawal keselamatan dan polis: Sampel di UKM

Dalam laporan berkaitan, Mohd Aizat berkata, pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah mengadakan bantahan ke atas keputusan pilihan raya kampus di Fakulti Kejuruteraan dan Fakulti Alam Bina kerana berlaku kesilapan kiraan di fakulti tersebut.

"Desakan mereka kepada pihak pentadbiran UKM berlarutan sehingga mengadakan demontrasi di masjid kampus sehingga menyebabkan berlaku tangkapan ke atas dua mahasiswa.

"Selain masalah kesilapan kiraan di fakulti itu, mereka juga tidak berpuas hati dengan pelaksanaan sistem PRK di sana yang ternyata jelas tidak telus dan adil. Berlaku juga aspek penindasan fizikal di mana mahasiswa dipukul oleh pengawal keselamatan yang bertindak emosi dalam kejadian itu," kata beliau.

0 comments:

Post a Comment

Facebook UTM Today

About Me

Utm Today
UTM Today akan memaparkan kepada anda berita-berita disekitar kampus UTM sama ada berita universiti, persatuan-persatuan dan juga aktiviti-aktiviti serta suara-suara mahasiswa. Sebarang berita dan suara-suara anda yang ingin disampaikan kepada kami boleh di hantar ke utmtoday10@gmail.com
View my complete profile

Apa wajar mahasiswa dibenarkan berpolitik? apa pandangan mahasiswa UTM?

Pilihanraya kampus UTM

Pilihanraya kampus UTM

Ingin berkongsi dengan kami??

Ingin berkongsi dengan kami??

Web Site Hit Counter

Komen dan pandangan


ShoutMix chat widget

Gelagat Mahasiswa

Gelagat Mahasiswa