PMIUTM menyambut baik Sudut Pidato diwujudkan semula

Posted by Utm Today Friday, January 8, 2010


Skudai, 30hb Dis 2009 : Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah hari ini dalam kenyataannya melalui akhbar utusan Malaysia bahawa institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) dibenarkan mewujudkan semula sudut pidato khas bagi meningkatkan kemahiran pengucapan awam di kalangan mahasiswa.

Katanya, kemahiran berucap perlu dikuasai oleh mahasiswa dan tidak terhad kepada kumpulan pelajar tertentu sahaja seperti pemidato universiti.

“Kebenaran itu akan menghidupkan budaya keilmuan dan intelektual di universiti selain melahirkan mahasiswa cemerlang bukan sahaja dari segi akademik semata-mata.

“Bagaimanapun, sudut pidato berkenaan perlu dilakukan secara beretika, berhemah dengan persetujuan daripada Jabatan Hal Ehwal Pelajar (HEP) universiti masing-masing, kita yakin ia tidak akan menimbulkan implikasi negatif,” katanya.

Jelas beliau lagi, "mahasiswa dapat menggunakan platform tersebut untuk berhujah dan berbincang mengenai isu semasa secara lebih meluas termasuk melibatkan isu-isu politik tanah air."

Sebelum ini PMIUTM pada sesi kepimpinan lepas yang dipimpin oleh Saudara Mohd Amin Bin Mohd Hamami, pernah menyatakan hasrat kepada Timbalan Naib Canselor UTM dalam satu Bengkel Persatuan bersama Pejabat Hal Ehwal Pelajar (HEP) agar menghidupkan semula Sudut Pidato di Universiti Teknologi Malaysia supaya mahasiswa diberi kebebasan bersuara dengan meletakkan garis panduan dan etika semasa sesi pidato berlangsung. Namun sehingga kini, ia masih belum dilaksanakan.

Perbincangan berkenaan sudut Pidato ini juga pernah dibincangkan dan diusulkan oleh PMIUTM kepada pentadbiran UTM dalam satu diskusi bersama Majlis Profesor berkenaan membentuk "Mahasiswa Bertaraf Dunia". Majlis Profesor UTM juga dilihat bersetuju dengan pandangan dan cadangan tersebut. Keterbukaan Majlis Profesor dalam menerima pendapat mahasiswa tanpa perlu bertapis sama ada berkenaan isu politik atau ketidakpuasan hati mahasiswa merancakkan dan menghangatkan lagi diskusi pada hari tersebut dengan hujah-hujah yang ilmiah.

Presiden PMIUTM, Saudara Mohd Khairul apabila ditemui berkata, "PMIUTM sentiasa menyokong usaha-usaha untuk meningkatkan kemahiran dan kualiti mahasiswa khususnya di Malaysia. Kami juga diperingkat PMIUTM akan cuba menggunakan medium ini sebaik mungkin.

Tambah beliau, "Sudut Pidato ini saya lihat dapat membuka ruang kepada PMIUTM untuk menyebar luaskan dakwah Islam kepada warga kampus. Oleh itu, Saya berharap pihak pentadbiran UTM dapat melaksanakan Sudut Pidato ini secepat mungkin agar mahasiswa dapat meningkatkan kemahiran pengucapan awam dan seterusnya membina keyakinan diri apabila berhadapan dengan orang ramai."

Tuntutan mahasiswa terhadap sekatan AUKU masih banyak walaupun Sudut Pidato ini merupakan salah satu Pindaan AUKU 1975 yang pihak kerajaan cuba longgarkan dalam memberi kebebasan kepada mahasiswa untuk bersuara. Namun beberapa tuntutan yang telah digariskan oleh aktivis Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU (GMMA) perlu dipertimbangkan untuk melahirkan mahasiswa yang cemerlang, gemilang dan terbilang bukan sahaja dari sudut akademik, tetapi dari sudut yang lebih holistik. myLPM.

0 comments:

Post a Comment

Facebook UTM Today

About Me

Utm Today
UTM Today akan memaparkan kepada anda berita-berita disekitar kampus UTM sama ada berita universiti, persatuan-persatuan dan juga aktiviti-aktiviti serta suara-suara mahasiswa. Sebarang berita dan suara-suara anda yang ingin disampaikan kepada kami boleh di hantar ke utmtoday10@gmail.com
View my complete profile

Apa wajar mahasiswa dibenarkan berpolitik? apa pandangan mahasiswa UTM?

Pilihanraya kampus UTM

Pilihanraya kampus UTM

Ingin berkongsi dengan kami??

Ingin berkongsi dengan kami??

Web Site Hit Counter

Komen dan pandangan


ShoutMix chat widget

Gelagat Mahasiswa

Gelagat Mahasiswa

Blog Archive