Polis nafi guna kekerasan tahan mahasiswa

Posted by Utm Today Tuesday, January 26, 2010
Polis menolak dakwaan pasukan itu menggunakan kekerasan, provokasi dan tidak profesional ketika menghalang mahasiswa di ibu negara Sabtu lalu.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata polis perkara itu dengan berhati-hati berdasarkan keperluan undang-undang.

Beliau berkata polis telah mengawal keadaan dengan mengarahkan mereka tetapi mereka enggan untuk bersurai malah menganggu ketenteraman, dan lalu lintas orang ramai di kawasan itu.

Sembilan penuntut dari lima institusi pengajian tinggi dilaporkan ditahan dalam insiden itu kerana mengadakan perhimpunan haram dan enggan bersurai walaupun diminta berbuat demikian oleh polis.

Muhammad Sabtu dalam kenyataannya berkata mereka yang ditahan dibebaskan pada hari yang sama setelah penyiasatan dan proses mengambil keterangan selesai.

"Semasa di balai polis, keadaan menjadi tegang apabila terdapat campurtangan daripada beberapa pihak yang merumitkan proses pertanyaan awal dan penyiasatan.

Tindakan pihak-pihak itu telah melengahkan proses polis untuk membebaskan kumpulan pelajar berkenaan dengan jaminan," katanya.

Muhammad Sabtu berkata berdasarkan aspek siasatan polis, mereka yang terbabit akan didakwa mengikut Seksyen 27(5) Akta Polis 1967.

- Bernama

0 comments:

Post a Comment

Facebook UTM Today

About Me

Utm Today
UTM Today akan memaparkan kepada anda berita-berita disekitar kampus UTM sama ada berita universiti, persatuan-persatuan dan juga aktiviti-aktiviti serta suara-suara mahasiswa. Sebarang berita dan suara-suara anda yang ingin disampaikan kepada kami boleh di hantar ke utmtoday10@gmail.com
View my complete profile

Apa wajar mahasiswa dibenarkan berpolitik? apa pandangan mahasiswa UTM?

Pilihanraya kampus UTM

Pilihanraya kampus UTM

Ingin berkongsi dengan kami??

Ingin berkongsi dengan kami??

Web Site Hit Counter

Komen dan pandangan


ShoutMix chat widget

Gelagat Mahasiswa

Gelagat Mahasiswa

Blog Archive