Srikandi Pro M bersama Mahasiswa Cina

Posted by Utm Today Sunday, January 24, 2010

  • UTM Skudai, 20 Jan : Srikandi Pro Mahasiswa UTM telah berpeluang untuk mengadakan program bersama mahasiswa cina bertempat di Kolej Tuanku Canselor. Program ini bertujuan untuk mengeratkan hubungan antara kaum bagi menjayakan agenda perpaduan yang ingin digagaskan oleh Pro Mahasiswa UTM.

    Chung Pei Ni, Mahasiswa Fakulti Pendidikan (TESL) telah menawarkan diri untuk mengajar asas-asas seni pertahanan diri yang biasa diamalkan oleh masyarakat cina iaitu wushu.

    Wushu adalah olahraga atau seni beladiri dari China . Selain untuk olahraga dan membela diri, wushu juga merupakan suatu bentuk seni. Dengan demikian wushu menggabungkan teknik melindungi diri, memperkuat fizikal, dan nilai hiburan serta seni.

    Beberapa pergerakan asas yang telah diajar kepada srikandi Pro M pada petang tersebut. Antaranya ialah 2 cara pergerakan yang melibatkan Kaki (10 teknik) dan tangan (10 teknik). Walaupun masa agak singkat, tetapi rata-rata yang hadir berpuas hati dan tertarik dengan seni wushu yang diajarkan oleh Chung Pei Ni.

    Program bersama mahasiswa cina mahupun india bukanlah kali pertama malah sering kali diadakan seperti lawatan Pro M ke pesta tanglung dan pesta tahun baru cina, pesta ponggal yang disambut oleh masyarakat india dan juga perlawanan persahabatan bola sepak antara Mahasiswa hindu dan juga Pro Mahasiswa. Pro Mahasiswa amat berharap hubungan antara kaum di UTM dapat disuburkan bagi merealisasikan agenda perpaduan demi kesejahteraan semua.

    Turut hadir dalam aktiviti pada petang itu adalah saudari Siti Hadjar, Mantan Timbalan Presiden MPPUTM sesi 08/09.

    Walaupun baru beberapa hari bersama Pro Mahasiswa setelah berhijrah dari Evolusi, beliau dilihat sangat aktif dalam membantu dalam melakukan gerak kerja dan memberi pandangan berkenaan Pilihanraya kampus serta memberikan taklimat kepada jentera dan bakal calon Pro M. Moga hijrah beliau kepada Pro M memberi impak yang baik dan positif kepada Pro M pada masa akan datang, InsyaAllah. Sekian.

    Student Power!!!

  • Sumber : Pro Mahasiswa UTM

    0 comments:

    Post a Comment

    Facebook UTM Today

    About Me

    Utm Today
    UTM Today akan memaparkan kepada anda berita-berita disekitar kampus UTM sama ada berita universiti, persatuan-persatuan dan juga aktiviti-aktiviti serta suara-suara mahasiswa. Sebarang berita dan suara-suara anda yang ingin disampaikan kepada kami boleh di hantar ke utmtoday10@gmail.com
    View my complete profile

    Apa wajar mahasiswa dibenarkan berpolitik? apa pandangan mahasiswa UTM?

    Pilihanraya kampus UTM

    Pilihanraya kampus UTM

    Ingin berkongsi dengan kami??

    Ingin berkongsi dengan kami??

    Web Site Hit Counter

    Komen dan pandangan


    ShoutMix chat widget

    Gelagat Mahasiswa

    Gelagat Mahasiswa

    Blog Archive