"Sekatan Web : Tindakan yang merugikan", Kata Pro M

Posted by Utm Today Monday, January 11, 2010

  • UTM Skudai, 12 Jan - Tindakan pihak pentadbiran universiti menyekat capaian mahasiswa ke laman web rasmi Pro Mahasiswa UTM telah menaikkan peratusan penyokong Pro Mahasiswa UTM dari kalangan warga kampus.

    Tinjauan wartawan Pro-Mahasiswa UTM di kampus Skudai mendapati rata-rata mahasiswa menyatakan kekesalan mereka terhadap tindakan pihak pentadbiran yang dilihat telah mencabuli kebebasan hak mahasiswa menyuarakan pandangan.


    Mereka turut bersimpati dengan sekatan yang dikenakan terhadap pergerakan Pro-Mahasiswa UTM dan menyatakan sokongan mereka dalam memperjuangkan hak mahasiswa di UTM.

    "Pihak pentadbiran seharusnya memahami keperluan mahasiswa untuk mendapatkan maklumat. Tindakan pentadbiran menyekat blog pro-m merupakan satu pencabulan hak." ujar Kah Wai, mahasiswa tahun 3.

    Ramai juga di antara mereka mempersoalkan tindakan pentadbiran yang dilihat berat sebelah kerana hanya menyekat web Pro-M UTM sedangkan blog Evolusi Mahasiswa masih boleh dilayari.

    "Mengapa mereka tidak sekat blog Evo-M sekali? Tiada guna blog mereka masih boleh dilayari jika mereka tidak kemaskini blog mereka. Kami mahukan informasi, bukan blog basi!" nyata seorang warga kampus yang enggan identitinya didedahkan.

    Warga kampus juga turut menghulurkan bantuan kepada Pro-Mahasiswa UTM dengan mencuba pelbagai cara bagi membolehkan lidah rasmi Pro-M UTM dapat didengari oleh segenap lapisan warga kampus.

    Mahasiswa hari ini merupakan anak muda generasi Y yang bijak menilai sesuatu perkara. Kini, mahasiswa tidak lagi mudah diperbodohkan oleh pihak-pihak yang gemar mengambil peluang atas kekuasaan yang mereka ada. Sekatan informasi merupakan satu penghinaan kepada mahasiswa.

    Dalam pada itu, Mohd Ainuddin seorang aktivis Pro-Mahasiswa UTM telah menyatakan keraguannya terhadap kesungguhan pihak pentadbiran Hal Ehwal Pelajar & Alumni dalam menjayakan Pelan Transformasi Pembangunan Mahasiswa (PTPM) yang dilancarkan oleh Timbalan Naib Canselor HEP A,Profesor Dr. Mohd Tajuddin Ninggal sempena Minggu Haluan Siswa UTM sesi 2009/2010.

    "Saya sangsi terhadap kesungguhan HEP dalam membangunkan Mahasiswa. Tindakan ini jelas bercanggah dengan kerangka PTPM yang menyatakan bahawa ledakan teknologi maklumat menjadikan mahasiswa lebih berilmu dan peka dengan suasana kehidupan masyarakat." jelas Ainuddin.

    Jelas beliau lagi "Dengan menyekat mahasiswa bersuara bererti pihak pentadbiran telah menyekat pemikiran mahasiswa. Sekiranya mereka mahukan mahasiswa yang mempunyai contemplative thinking, jangan biarkan kami mahasiswa berada dalam keadaan cognitive dossonance."
  • 0 comments:

    Post a Comment

    Facebook UTM Today

    About Me

    Utm Today
    UTM Today akan memaparkan kepada anda berita-berita disekitar kampus UTM sama ada berita universiti, persatuan-persatuan dan juga aktiviti-aktiviti serta suara-suara mahasiswa. Sebarang berita dan suara-suara anda yang ingin disampaikan kepada kami boleh di hantar ke utmtoday10@gmail.com
    View my complete profile

    Apa wajar mahasiswa dibenarkan berpolitik? apa pandangan mahasiswa UTM?

    Pilihanraya kampus UTM

    Pilihanraya kampus UTM

    Ingin berkongsi dengan kami??

    Ingin berkongsi dengan kami??

    Web Site Hit Counter

    Komen dan pandangan


    ShoutMix chat widget

    Gelagat Mahasiswa

    Gelagat Mahasiswa

    Blog Archive