Suara Mahasiswa - "Pilihanraya Kampus : Bila & Harapan Mahasiswa"

Posted by Utm Today Saturday, January 9, 2010

Oleh : Suara Kita

Bila?

Desas-desus mengenai pilihanraya kampus semakin hangat diperkatan di weblog daripada warga Universiti Teknologi Malaysia dan tidak kurang juga di kampus-kampus utama yang lain.

Penulis mendapat khabar angin pilihanraya akan diadakan serentak di seluruh kampus. Adakah benar perkara ini berlaku dan apakah relevannya?. Mungkin ingin mengelakkan pengundi-pengundi hantu daripada kampus lain?. Haha.

Menurut sumber yang boleh dipercayai daripada kampus UPM,USM, UKM dan UM pilihanraya mereka akan diadakan pada pertengahan Januari. Tetapi berlainan dengan khabar angin yang datang daripada kampus UTM di mana pilihanraya kampus mungkin akan diadakan pada akhir bulan Januari.

Apakah relevannya?. Kampus yang paling awal memulakan sesi pengajian sebaliknya menjadi kampus yang terakhir mengadakan pilihanraya. Satu perkara pelik seperti yang selalu dilakukan pentadbiran UTM.

Pada pandangan penulis, jika pilihanraya UTM diadakan lewat Januari yang mana sangat hampir dengan cuti pertengahan semester 1. Adakah ini juga merupakan stratergi untuk pihak pentadbiran mengelak daripada bantahan dan petisyen pilihanraya kampus yang telah dijalankan?.

Harapan Mahasiswa

Pilihanraya kampus merupakan satu platform untuk mencari pemimpin bukan sekadar mencari pengurus kepada arahan daripada pihak pentadbiran. Penulis amat hampa jika pemimpin mahasiswa yang dilahirkan daripada UTM 'hanya' pandai mengurus. Bahkan lebih parah keadaannya jika mereka yang dipilih sebenarnya mewakili sesetengah pihak (e.g: Pengetua, pentadbiran atau parti-parti tertentu) dan bukan mewakili suara Mahasiswa .

Memetik kata-kata pendapat budayan ternama Rendra tentang perjuangan kebudayaan dalam satu pidatonya. Katanya, “Sekarang sudah saatnya semua pihak menyedari bahawa segala macam revolusi atau reformasi politik akan sia-sia, dan hanya akan menghasilkan penjajahan baru, sebagaimana dilukiskan oleh Che Guevara, apabila tidak diiringi secara bersama dengan perjuangan kebudayaan yang ujung tombaknya adalah pendidikan.

Bagi merealisasikan semuanya itu, yang kita perlukan bukan cuma boss, dan bukan cuma orang besar, tetapi pemimpin yang kompeten, pemimpin yang mampu menepati fungsi human transformer and culture builder, pemimpin pendidik yang mampu melakukan transformasi kemanusiaan dan reformasi kebudayaan.

Mudah-mudahan akan segera terbina kebudayaan baru yang kuat, kebudayaan yang mampu memanusiakan orang kedil, memberdayakan rakyat, dan seterusnya mengangkat martabat bangsa.”
(Rendra. 2000. Rakyat Belum Merdeka: Sebuah Paradigma)

Memilih pemimpin mahasiswa tidak sama dengan pemilihan pengurus CEO syarikat. Ini kerana pemimpin mahasiswa lebih dipertanggungjawabkan ke arah menentukan hala tuju dan survivality ummah pada masa akan datang.

Jika pemimpin-pemimpin yang mahu dihasilkan sikapnya mahu mengkomersialkan sesuatu atau dengan kata mudah suka mengaut keuntungan daripada jawatannya maka rosaklah harapan rakyat, rosaklah harapan ummah secara keseluruhannya. Bukan rakyat diutamakan sebaliknya sebaliknya harta dan kekayaan negara menjadi keutamaan.

Justeru, sama-samalah kita nilai jenis dan attitude apa yang perlu ada pada pemimpin yang mahu kita pilih. Perubahan ke arah yang lebih baik dalam kampus kita amat dialu-alukan oleh Mahasiswa dalam menjadikan Malaysia ke arah yang lebih baik.

Salam perubahan.
Salam Mahasiswa.

0 comments:

Post a Comment

Facebook UTM Today

About Me

Utm Today
UTM Today akan memaparkan kepada anda berita-berita disekitar kampus UTM sama ada berita universiti, persatuan-persatuan dan juga aktiviti-aktiviti serta suara-suara mahasiswa. Sebarang berita dan suara-suara anda yang ingin disampaikan kepada kami boleh di hantar ke utmtoday10@gmail.com
View my complete profile

Apa wajar mahasiswa dibenarkan berpolitik? apa pandangan mahasiswa UTM?

Pilihanraya kampus UTM

Pilihanraya kampus UTM

Ingin berkongsi dengan kami??

Ingin berkongsi dengan kami??

Web Site Hit Counter

Komen dan pandangan


ShoutMix chat widget

Gelagat Mahasiswa

Gelagat Mahasiswa

Blog Archive